Rozvíjíme profesionální kompetence pro 21. století
Tento projekt je realizován v rámci projektu Erasmus+ školní vzdělávání
Projekt: Rozvíjíme profesionální kompetence pro 21. století
Tento projekt je realizovánza finanční podpory Evropské unie.
Program: Erasmus+ školní vzdělávání
Začátek projektu: 1. 9. 2019
Konec projektu: 31. 10. 2021
Realizované mobility:
- Jazykový kurz „Business English“, Gateway School of English, St Julian’s, Malta, 13. 7. – 24. 7. 2020
- Jazykově-metodický kurz „Advanced Digital Technology in the Classrooom“, Easy School of Languages, Valletta, Malta, 5. 7 – 16. 7. 2021
- Jazykový kurz „English as a Foreign Language, GV Malta English Centre, 5. 7 – 16. 7. 2021
- Jazykově-metodický kurz „Teacher Training Courses – CLIL“, CES Dublin, Irsko, 7. – 6. 8. 2021
- Jazykově-metodický kurz „English Language Development for teachers with CLIL approaches and methods, Link School of English, Swiegi, Malta,
2. 8. – 13. 8. 2021 - Metodický kurz „Professional Development of English language teachers and practical use of ICT in the classroom“ Link School of English, Swiegi, Malta,
2. 8. – 13. 8. 2021 - Jazykově-metodický kurz „Methodology Reviseted, Revitalised and Re-energised“, ETI Malta, 2. 8. – 13. 8. 2021
- Metodicko-jazykový kurz „Methodology Refresher Course, Fluency and Language Development, ETI Malta, 9. 8. – 20. 8. 2021
- Jazykově-metodický kurz „Methodology Refresher Course, Fluency and Language Development, ETI Malta, 9. 8. – 20. 8. 2021
- Stínování na gymnáziu Kalevan lukio, Tampere, Finsko, 30. 8. – 10. 9. 2021
Již v průběhu roku 2019 obdržela naše škola grant z evropských fondů programu Erasmus+ a 10 učitelů se začalo těšit a připravovat na zahraniční jazykové kurzy a stáže ve Velké Británii, Irsku, Maltě a Finsku. Jenže na jaře 2020 přišel „covid“ a většina aktivit byla přesunuta na léto 2021. Navzdory covidovým opatřením – nošení roušek, měření teploty apod. se kurzy a stáže v zahraničí nakonec podařilo uskutečnit, pouze pobyty ve Velké Británii byly přesunuty na Maltu.
A jaký byl přínos?
Nové zkušenosti ze zahraničí
Jaroslav Trnka, stínování na gymnáziu Kalevan lukio ve finském Tampere: |
„Na přelomu srpna a září 2021 jsem měl možnost strávit dva týdny stínováním na Kalevan lukio. Díky velkorysosti hostitelské školy jsem měl v podstatě neomezený vstup do probíhající výuky, takže jsem mohl pozorovat místní učitele při jejich práci, porovnávat ji s vlastní praxí i s obvyklým stylem učení v České republice. Kromě vlastní výuky jsem pak průběžně poznával finský vzdělávací systém středoškolské úrovně, zejména systém kurzů a výukových cyklů. Za hlavní přednosti vzdělávání ve Finsku považuji důraz na samostatnou práci studentů, delší výukové lekce (75 minut), velkou míru volitelnosti (povinné a nepovinné kurzy), důraz na vzájemnou důvěru všech zúčastněných a krátký horizont učení, spočívající v sedmitýdenních cyklech. Bylo by skvělé, kdyby se v budoucnu alespoň některé z těchto předností podařilo přenést i do vzdělávání u nás.“ |
Nové metody
Jitka Vejborová, Irena Zvolánková, Petra Coufalová, metodicko-jazykový kurz na Maltě |
„Program byl zaměřen na postupy a metody, které lze použít k nácviku různých dovedností při výuce cizího jazyka. Všechny aktivity jsme si samozřejmě prakticky vyzkoušely. Kurz probíhal v angličtině, nicméně většinu představených metod je možné použít při výuce jakéhokoliv cizího jazyka.“ |
Využívání ICT prostředků ve výuce
Radek Daňhel, metodický kurz s využití ICT prostředků na Maltě |
„V dnešní době sehrává výpočetní technika zásadní roli ve všech oblastech každodenního života, proto jsem si zvolil kurz, v němž bych získal praktické dovednosti a tipy na práci s počítačem/tabletem/mobilním telefonem v hodinách angličtiny a anglické konverzace.“ |
Josef Provázek, ICT kurz v anglickém jazyce na Maltě |
„Během kurzu jsem se seznámil s množstvím aplikací sloužících převážně ke zvýšení motivace studentů a tím k zefektivnění výuky. Vyzkoušel jsem si vytvoření vlastní webové prezentace, která umožňuje sdílení zdrojů a komunikaci se studenty pomocí blogu. Velká část kurzu byla také věnována cloudovým nástrojům. Všechny tyto nástroje je možné využívat při výuce různých předmětů.“ |
Seznámení se CLIL metodou
Jana Daňhelová, jazykový kurz s metodou CLIL na Maltě |
„Angličtina je v současnosti hlavním komunikačním jazykem ve vědě, v průmyslu i dalších oborech a je dobré, aby se v něm studenti naučili komunikovat, ale také myslet, pracovat. Proto je vhodné používat ve výuce metodu CLIL nebo-li Content and Language Integrated Learning, obsahově a jazykově integrované vyučování. Tímto směrem byl i zaměřen i 14 denní kurz, kterého jsem se zúčastnila letos v létě.“ |
Martin Dvořák, jazykový kurz s využitím metody CLIL v Irsku |
„Během kurzu jsem získal jednak teoretické znalosti, praktické návody a materiály, ale také jsem si vyzkoušel, jak CLIL hodinu připravit a odučit. Zpětná vazba od lektora a ostatních účastníků kurzu byla velice přínosná.“ |
Pavla Marešová, kurz obchodní angličtiny na Maltě |
„Pro uplatnění absolventů odborných škol je anglický jazyk velmi důležitý, ať již pro práci v naší zemi nebo v zahraničí. Ráda bych např. hodiny účetnictví rozšířila o odbornou terminologii v tomto cizím jazyce tak, aby absolvent uměl např. sestavit účetní výkazy právě v angličtině.“ |
Nové kontakty
Aleš Petrák, jazykový kurz na Maltě |
„Velkým přínosem bylo nejen zlepšení jazykových dovedností, ale také sdílení zkušeností s kolegy z jiných zemí a navázání nových kontaktů.“ |