Praxe ve Velké Británii – cesta na evropský trh práce
Projekt realizovaný v rámci programu Erasmus+ odborné vzdělávání a příprava.
Název projektu: Praxe ve Velké Británii – cesta na evropský trh práce
Tento projekt je realizován za finanční podpory Evropské unie.
Program: Erasmus + odborné vzdělávání a příprava
Doba trvání projektu: 1. 9. 2017 – 30. 6. 2019
1. cyklus mobilit
Ve dnech 8. - 21. 4. 2018 se 16 vybraných studentů 3. ročníku oboru obchodní akademie a ekonomického lycea zúčastnilo dvoutýdenních pracovních stáží v Londýně.
Stáži předcházela intenzivní jazyková a kulturní příprava, jejímž cílem bylo upevňování slovní zásoby, zejména odborné terminologie v anglickém jazyce, seznamování s jednotlivými aspekty britského životního stylu, cestování hromadnými prostředky v britské metropoli.
Na základě on-line jazykového testu z angličtiny byli studenti rozděleni do londýnských společností, např. Century 21, Empire Estates, ALmont, Brent Libraries, Concept Care Solutions, Eleada Care Services apod. Jejich pracovní náplň byla základní administrativní práce (práce s kartotékou, vyhledávání a zakládání dokumentů, vyplňování formulářů), ale i relativně samostatné činnosti (vyřizování korespondence, navrhování a technické zpracování propagačních materiálů, komunikace s klienty).
Studenti absolvováním stáže:
- si ověřili znalosti, dovednosti získané při studiu na střední škole
- získali nové profesní poznatky ze zahraničí
- zlepšili komunikaci v angličtině
- prohloubili své sociální kompetence – poznání nové odlišné kultury, adaptace na rozdílné životní i pracovní podmínky
Dovednosti studentů byli hodnoceni prostřednictvím systému ECVET. Účastníci získali od britského partnera ADC College Certifikát o získaných teoretických a praktických dovednostech. Mezi dalšími doklady, které studenti obdrželi, byl Europass Language Passpor a Europass Mobility.
Pracovní zkušenosti některých studentů:
„Mojí hlavní pracovní náplní bylo kontrolovat složky budoucích zaměstnanců, ale mimo to jsem taky skenovala různé papíry, hledala životopisy nebo jsem dávala nové zaměstnance do speciálního programu, který nazývali „CareFree“. Pracovat s Manuelem a Zainem bylo super! Vysvětlili mi všechno, co jsem potřebovala vědět, vždycky mi se vším pomohli a ještě k tomu s nimi byla hrozná sranda“ Míša K. |
„První den cestou autobusem jsem si pokládala otázky typu: „Jaký bude kolektiv? Zvládnu komunikovat a pracovat v cizím jazyce?“ Moje obavy byly zbytečné. Při otevření dveří Eleada Care Services jsem věděla, že to bude probíhat v naprostém pořádku. V práci byli na mě od začátku milí a ochotní mi kdykoli pomoci. Každý pracovní den jsem dělala něco jiného. Ze začátku jsem skenovala a tiskla různé dokumenty, pak jsem vytvářela složky pro zájemce o toto zaměstnání, až nakonec jsem psala e-maily a zvedala telefony. Jeden den jsem nepracovala a školila se s ostatními na pečovatele, což pro mě bylo příjemné zpestření práce.“ Monika B. |
„Například jsem jezdil na ambasády různých zemí a vyzvedával pasy různých lidí, aby mohli odcestovat. Chodil jsem s penězi platit různé šeky nebo zase do banky, aby proplatili šek. Nebo jsem dostal obálku s pasem nějakého důležitého zákazníka, který byl bohatý a já mu musel doručit obálku s jeho pasem, takže jsem v podstatě pořád jezdil po Londýně. Byla to pro mě obrovská zkušenost a myslím si, že jen minimálně to cestování a všechno se mi do života hrozně hodí, protože jsem pořád každý den poznával nová místa, jezdil jiným metrem, vyřizoval různé věci apod. Jsem velice rád, že jsem se mohl této stáže zúčastnit a zdokonalit se alespoň trochu v anglickém jazyce, doufám, že se do Británie ještě někdy podívám.“ Standa H. |
„Pracoval jsem v knihovně ve čtvrti Harlesden spadající pod Londýnský obvod Brent. Původně jsem měl obavy, protože tato oblast je z hlediska etnického složení obyvatelstva velice multikulturní. Také moji kolegové a návštěvníci knihovny byli různých kultur, ale rychle jsem zjistil, že jsou to velice milí a přátelští lidé. Zpočátku bylo náplní mojí práce třídit vrácené knihy podle žánrů a zařazovat je do polic. Také jsem řadil knihy podle jména autora. Díky tomuto úkolu jsem měl možnost zjistit, jak vypadají knihy psané v hindštině nebo v arabštině. Dále jsem pomáhal s organizací různých workshopů a dalších akcí, které se v knihovně konaly, obsluhoval scanner a pomáhal klientům knihovny. Také jsem pracoval v kanceláři. Tam jsem pracoval s počítačem, kde jsem přepisoval informace z dotazníků do programu Microsoft Office.“ Tomáš V. |